Vanaf heden laat ik de naam FeverFilm los en ga ik verder als zelfstandig sound designer. De verdeling in FeverFilm Picture en Sound komt te vervallen. Er is nu dus weer één FeverFilm, in Amsterdam-West op de Koivistokade in het pand van Posta. Door deze beslissing kan ik me nog beter concentreren op sound design voor speelfilms en lange documentaires.
Feverfilm Met FeverFilm kreeg ik de kans om aan mooie producties te werken. Ik denk aan films als Het leven is vurrukkulluk van Frans Weisz, De bay of silence van Paula van der Oest, Buiten is het feest van Jelle Nesna en De zitting van Saskia Diesing, maar ook aan internationale producties als Nasir van Arun Karthik en Days of Cannibalism van Teboho Edkins. Nu ik zelfstandig verder ga wil ik me voornamelijk bezig houden met dit soort producties. Zo heb ik nu al het voor het najaar de film De dans van Natasja van Jos Stelling op het programma staan.
Ik werk graag aan arthouse films en maatschappelijke of artistieke documentaires, maar een genrefilm of een komedie op zijn tijd zorgt voor een leuke afwisseling. Muzikale projecten hebben bij mij altijd een extra voorkeur vanwege mijn muzikale achtergrond. Ik vind het extra bijzonder om aan internationale co-producties te werken. Ik ga zelf op zoek naar interessante buitenlandse films en probeer om een verbinding te maken met Nederlandse producenten, zodat we de postproductie in Nederland kunnen uitvoeren.
Met Bart van den Broek van FeverFilm en Christan Muiser van Posta heb ik goed contact. We werken samen aan lopende en nieuwe projecten. Ik zit al regelmatig in de Dolby Atmos zaal te mixen. Zo zijn er allerlei nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ik wens Bart en Christan veel succes met hun beeld- en geluidsafwerking onder één dak visie.
Door de splitsing van FeverFilm in 2021 kwam er helaas een eind aan de jarenlange samenwerking met mijn broer Joel. Omdat hij colorist is ging hij met de Picture divisie mee naar Amsterdam-West. Daar werkt hij nu als freelancer. Het is even wennen, maar we spreken elkaar regelmatig.
Karakter sound Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe naam viel me op dat ik het woord karakter vaak gebruik bij het beschrijven van geluid voor film. Karakter sound wordt de nieuwe naam. Nederlands en Engels door elkaar, lekker dwars. Tevens een referentie naar een goede Nederlandse speelfilm, waar ik voor de duidelijkheid verder niets mee te maken heb gehad. Ik heb nog geen logo, briefpapier of een nieuwe website en zo. Dat komt allemaal nog wel. Ik was iets te druk met sound design.
Soundblend Mixage van televisieprogramma’s besteed ik inmiddels helemaal uit aan Lars Blakenburg met zijn bedrijf Soundblend. Hij deed dit werk al jaren voor ons als freelancer. Alleen bij uitzondering doe ik af en toe nog een televisiemixage, vanwege de band met een regisseur of als een onderwerp me interesseert.
Aga-Aga Mijn dagelijkse activiteiten zet ik voort in ons pand aan de Distelweg in Amsterdam Noord. Met een part-time planner, een leuk team van freelancers en natuurlijk met mijn Aga-Aga partners Alex Booy en Huibert Boon werken we aan speelfilms, lange documentaires en hoogwaardige dramaseries.
Met onze maatschap Aga-Aga toverden we in 2015 een lege fabriekshal in Amsterdam Noord om tot een kleurrijk ‘dorpje’ met tien studio's, klein en groot. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt het pand NIET gesloopt en mogen hier blijven! Hier heb ik alles in huis om de volledige audio postproductie te doen voor speelfilm, inclusief ADR, Foley en theatrical mix. Inmiddels zijn de ruimtes die FeverFilm picture vorig jaar achter liet opnieuw gevuld met sound designers en film editors.
Hoewel Alex en Huibert beide onafhankelijke sound designers zijn proberen we de synergie te versterken. Het afgelopen jaar werkten we onder andere samen aan de telefilms De zitting en Herman en de speelfilms Ik wist heten Casa Coco. We zijn bezig met de laatste hand aan de natuurfilm Wild Port of Europe en de rest van het jaar staat al weer vol met interessante Nederlandse en internationale projecten. Ik kijk vooral uit naar het sound design voor de speelfilm De dans van Natasja van Jos Stelling, dat we met het hele Aga-Aga team zullen aanpakken. Luuk Hoogstraten deed samen met Claas Meier het setgeluid, de film wordt bij ons gemonteerd door Bert Rijkelijkhuizen en onder mijn aanvoering gaan we samen met Huibert en Alex het sound design doen.
Comments